Jogkövetési vizsgálat és adóellenőrzés összehasonlítása

Az adóhatósági ellenőrzések jelentős részét (évente több, mint 100.000) a jogkövetési vizsgálatok teszik ki, ezzel szemben az adóellenőrzések száma évi 10.000  körül van.

Az adóhatóság szempontjából jóval hatékonyabb a jogkövetési vizsgálat, hiszen 30 napos határidő alatt lehetősége van arra, hogy az adóhatóság javára zárja le az ellenőrzést. A jogkövetési vizsgálat gyakorlatilag arról szól, hogy a revizor "meggyőzi" az adózót arról, hogy az adót önellenőrzéssel fizesse meg. 

Az áfa ellenőrzések során a jogkövetési vizsgálat a legtöbb esetben arra akarja rávenni az adózót, hogy "önként és dalolva" önellenőrzés keretében fizessen meg olyan áfát, melyet már a partnerének megfizetett, azaz kétszer kellene az adót megfizetni, mégpedig azonnal, az önellenőrzés benyújtásával egyidejűleg. Persze a revizor "segít", hiszen felhívja a figyelmet arra, hogy lehetőség van fizetési kedvezmény iránti kérelmet előterjeszteni.

Amikor az adózó benyújtja az önellőrzést és a fizetési kedvezmény iránti kérelmet, már nincs mellette a segítséget ígérő revizor és akkor sincs ott, amikor a kérelmét elutasítják és a saját önellenőrzése alapján rendkívül rövid idő alatt végrehajtás alá kerül a cége, ami olyan lavinát indít el, amely akár a cég felszámolásához is vezethet. 

Jogkövetési vizsgálat során nem szabad csak a revizor (adóellenőr) véleménye alapján dönteni, ki kell kérni az adójogász tanácsát is.

Az adóellenőrzés biztosítja azt a lehetőséget, (maradva a fenti példánál) hogy a már egyszer megfizetett áfát ne kelljen újra megfizetni.

Az adóellenőrzés, szemben a jogkövetési vizsgálattal meglehetősen hosszú eljárás, maga az ellenőrzés akár 365 napig is eltarthat és még nem beszéltünk a jogorvoslatról és a bírósági felülvizsgálatról

Az adóellenőrzés során akár 365 nap, azaz 1 év elteltével sem születik meg a jogerős és végrehajtható döntés, tehát a ellenőrzést alá vont adózó úgyanúgy folytathatja a tevékenységét, termelheti a bevételt, tervezheti a jövőjét, szemben a jogkövetési vizsgálattal, ahol akár 30 nap alatt elérheti a revízor az önellenőrzésre bíztatással, hogy működésképtelenné teszi a vállalkozást.

A jogorvoslat az adóhatósági jegyzőkönyvvel szembeni észrevétellel kezdődik, tehát amikor az adóhatóság befejezi az adóellenőrzést kiadja az arról szóló jegyzőkönyvet, mellyel szemben 30 napon belül lehetőség van észrevételt tenni, azaz kifejtheti az adózó (akár adójogász útján) a ténybeli és jogi álláspontját arról, hogy miért tartja jogszabálysértőnek azt, hogy a korábban már megfizettet áfát ismételten meg akarja vele fizetetni a NAV. Az észrevétellel együtt akár új  bizonyítékokat is elő lehet terjeszteni.

Az észrevétel benyújtásától számított 60 napon belül születik meg az elsőfokú határozat, mellyel szemben - adóellenőrzés esetén - az átvételtől számított 30 napon belül lehetőség van fellebbezést előterjeszteni, melyben már nem lehet új bizonyítékot előterjeszteni, azonban lehetőség van az adóellenőr bizonyítékértékelésének helyességét vitatni, az adóellenőrzés jogszerűségét támadni, melyre mindenképpen csak az adójogász képes szakmai gyakorlata alapján.

A fellebbezés beérkezésétől számított 60 napon belül hoz határozatot a másodfokú adóhatóság, amely a kézbesítéssel jogerős és 15 nap elteltével végrehajtható. Látható, hogy az ellenőrzés megkezdésétől akár 365 nap + 30 nap + 60 nap + 30 nap + 60 nap, azaz 545 nap is eltelhet úgy, hogy nem kerül sor végrehajtásra és a társaság végezheti a tevékenységét. Ez az időtartam is meghosszabbítható, ugyanis ha bíróságon támadjuk meg a jogerős másodfokú határozatot, akkor a bíróság azonnali jogvédelem keretében elrendelheti a kereset halasztó hatályát, azaz az adóhatóság nem hajthatja végre a jogerős döntését. A bírósági eljárás pedig évekig is eltarthat....

Röviden: ne csak a revizor által elmondottak alapján hozza meg a döntését, hanem konzultáljon velünk is mielőtt az önellenőrzésről dönt!